zaterdag 31 maart 2012

Gezond: De schijf van vijf, de 5 regels

Ik ben bezig met het aanpassen van mijn eetpatroon. Ik wil gezonder eten maar voor mij komen daar een aantal probleempjes bij zoals, wat zijn nou gezonden tussendoortjes of wat is nou een gezond ontbijt, lunch of diner? Ik hoor van verschillende mensen dat zij hier ook problemen mee hebben en heb besloten om hier zes verschillende en uitgebreide posts over te maken, als eerst ga ik in op de schijf van vijf en vervolgens ga ik verder in op de tussendoortjes tot aan het diner.


Iedereen heeft wel eens van de schijf van vijf gehoord en gezien. De schijf van vijf laat vijf vakken zien met de soort producten wat je lichaam gezond kunt houden en laten met een oogopslag de aanbevolen hoeveelheden zien. De schijf van vijf heeft dan ook, hoe voorspelbaar, vijf regels en vijf vakken. Ik ga het vandaag met jullie hebben over de vijf regels.


1. Eet gevarieerd:
Gevarieerd eten is nodig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Het is namelijk moeilijker om dit allemaal binnen te krijgen als je iedere dag hetzelfde eet.

Je kan variëren door elke dag iets te eten uit alle vakken van de schijf van vijf. Je eten hoeft er natuurlijk niet totaal anders te zien maar het gaat maar net om dat kleine beetje afwisseling. Het is niet erg als je een aantal dagen dezelfde producten eet, maar doe dit niet hele weken achter elkaar. Het variëren in fruit en groenten is het belangrijkste, hier kan je namelijk het beste zoveel mogelijk afwisseling in hebben. Maar het afwisselen tussen vlees, vis en vleesvangers hoort er natuurlijk ook bij.

Zo is het ook slim om keuzes te maken. Bij veel producten heb je vaak keus tussen verschillende soorten. Laten we als een voorbeeld kaas nemen. Hier heb je zoveel soorten variatie in zoals, 20+, 30+, 48+, geitenkaas, roomkaas, smeerkaas en noem het riedeltje maar op. Maar zo kan je beter voor een 20+ of 30+ kaas kiezen dan voor 48+. En het kiezen van volkoren producten is beteer dan het kiezen dan ‘witte’ producten.

2. Eet niet teveel en beweeg:
Eten is de brandstof voor je lichaam. Als je meer eet dan dat je lichaam verbrandt, dan kom je ongetwijfeld aan. Het is daarom belangrijk om voldoende beweging te hebben. Er wordt geadviseerd om als volwassene ten minste 5 dagen van de week minimaal 30 minuten actief te bewegen, dit is de norm om risico’s zoals hart- en vaat ziekten te verminderen. Om op gewicht te blijven word 45 tot 60 minuten geadviseerd en om af te vallen 60 tot 90 minuten.

Verder is het belangrijk om drie hoofdmaaltijden te eten en 3 á 4 tussendoortjes te eten. Het is belangrijk dat je alles goed over de dag verdeeld.

3. Eet minder verzadigd vet:
Vet is onmisbaar als brandstof en bouwstof voor je lichaam. Het is belangrijk om de goede soorten vet te kiezen aangezien er gezonde en ongezonde vetten bestaan. Maar hoe herken je nou de goede vetten?

Hoe zachter iets is, hoe beter. Zoals bijvoorbeeld vloeibaar bakvet in knijpflessen of alle soorten olie. Voor op brood kan je ook beter kiezen voor halvarine of dieetmargarine dan roomboter. In de supermarkt staan tegenwoordig ook op de verpakking of iets verzadigd vet (slecht vet) of onverzadigd vet (goed vet) is. Dit kan je helpen om een betere keuzen tussen producten te maken.

Maar laten we eens kijken naar de verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigd vet kan het cholesterolgehalte in je bloed laten stijgen en dit vergroot daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet verlaagt juist weer het cholesterolgehalte in je bloed en verlaagd daarmee het risico op hart- en vaatziekten.

Let verder wel op dat je niet te veel vet eet, houd de richtingen van de schijf van vijf aan!

4. Eet veel groente, fruit en brood:
Groente, fruit en brood zijn gezond omdat ze belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam gezond houden en het lichaam beschermen tegen chronische ziekten.

Het is belangrijk om elke dag voldoende groente te eten en om daarbinnen zo veel mogelijk in te variëren. Probeer ook iedere dag minimaal 2 stuks fruit te eten en het is beter om te kiezen voor volkorenbrood omdat deze vezelrijker zijn.

5. Eet veilig:
Met veilig eten wordt bedoeld dat je hygiënisch te werk gaat met het bereiden van je voeding. Het is belangrijk om regelmatig je handen te wassen en om bepaalde producten zoals bijvoorbeeld sla ook te wassen. Verhit je eten verder goed zodat alle bacteriën die erin zitten worden gedood. 


Alle informatie komt van het voedingscentrum vandaag net zoals de eerste afbeelding. De overige twee komen van tumblr.

5 opmerkingen:

  1. Goed artikel! Ik let ook al een hele tijd op wat ik eet en ik moet zeggen; het gaat me best goed af!
    Liefs,
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk artikel, ik probeer zelf ook op m'n eten te letten en over het algemeen lukt dat redelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig artikel, ik probeer altijd zo gevarieerd mogelijk te eten.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed artikel! Ik heb laatst mijn eetpatroon heel erg aangepast, en mijn gouden regel is eigenlijk "regelmatig" eten. Ik eet elke dag 5 maaltijden op vaste tijdstippen, om de drie uur (alle maaltijden zijn wel gezond en niet veel, natuurlijk). Daarbij fiets ik elke dag 9 km (naar school) en doe elke ochtend oefeningen. Mij heeft het heeel erg geholpen! Vooral dat regelmatig eten, wie weet werkt het ook voor jou!

    xoxo Sootjeelina <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe mijn best om steeds gezonder te gaan eten en ik moet zeggen dat het op dit moment erg goed gaat!

    BeantwoordenVerwijderen