dinsdag 3 april 2012

Gezond: De schijf van vijf.

Ik ben bezig met het aanpassen van mijn eetpatroon. Ik wil gezonder eten maar voor mij komen daar een aantal probleempjes bij zoals, wat zijn nou gezonden tussendoortjes of wat is nou een gezond ontbijt, lunch of diner? Ik hoor van verschillende mensen dat zij hier ook problemen mee hebben en heb besloten om hier zes verschillende en uitgebreide posts over te maken, als eerst ga ik in op de schijf van vijf en vervolgens ga ik verder in op de tussendoortjes tot aan het diner.

Iedereen heeft wel eens van de schijf van vijf gehoord en gezien. De schijf van vijf laat vijf vakken zien met de soort producten wat je lichaam gezond kunt houden en laten met een oogopslag de aanbevolen hoeveelheden zien. De schijf van vijf heeft dan ook, hoe voorspelbaar, vijf vakken. Ik ga het vandaag met jullie hebben over de vijf vakken.
Vak 1, groente en fruit:
Bij dit vak behoren alle soorten groente en fruit, of het nou vers of uit pot of blik komt het hoort er allemaal bij. Deze producten helpen je namelijk om  onmisbare voedingsstoffen binnen te krijgen zoals vitamine C en kalium. Verder zit er aan het eten van groente en fruit een heleboel positieve eigenschappen!

Groente en fruit helpen namelijk de bloeddruk te verminderen en verkleinen het risico op hart- en vaatziekten en het verkleint zelfs het risico op bepaalde vormen van kanker. Verder bevatten groente en fruit vezels en die zorgen voor een voldaan gevoel en helpen je ook nog eens op gewicht te blijven en zorgen voor een goede stoelgang.

Het is verder handig om zoveel mogelijk te variëren tussen de soorten groente en fruit zodat je op die manier alle voedingsstoffen, die je lichaam nodig heeft, binnen krijgt. 


Vak 2, brood, granen, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten:
De producten uit dit vak helpen je om onmisbare voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals eiwitten, koolhydraten, calcium, ijzer, B-vitamines en vezels. Maar natuurlijk zitten hier ook weer de positieve eigenschappen aan! Koolhydraten geven je lichaam namelijk energie en vezels zorgen er voor dat je een voldaan gevoel krijgt en helpen je ook op gewicht te blijven en zorgen voor een goede stoelgang.

Verder is het hierbij ook handig om zoveel mogelijk te variëren tussen de verschillende vezelrijke producten. Het beste is om volkoren producten te nuttigen. 


Vak 3, zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers:
Deze producten helpen je om voedingsstoffen binnen te krijgen zoals eiwitten, ijzer, B-vitamines, visvetzuren en calcium. En zoals bij de vorige vakken zitten hier ook weer de eigenschappen bij!


Vlees en vleesvervangers leveren eiwitten, deze zijn nodig als bouwstof in de cellen en voor de aanmaak van (spier)weefsel in je lichaam. Melk en melkproducten leveren ook eiwit maar ook calcium, wat goed is voor de botten. Verder verklein je de kans op hart- en vaat ziekten door middel van 2 keer per week vis te eten. En als laatste, vlees bevat ijzer dat helpt om bloedarmoede te voorkomen.

Zoals jullie zijn zitten hier dus veel voordelen aan! Verder is het hierbij ook weer belangrijk om genoeg te variëren met de soorten! Maar het beste is wel om magere varianten te gebruiken en drie keer in de week eieren te eten is genoeg.
Vak 4, vet en olie:
Dit vak omvat alle vetten en oliën die gebruikt worden voor het besmeren van brood en het bereiden van maaltijden. Deze producten helpen je om voedingsstoffen zoals vitamine A, D, E en essentiële vetzuren. Deze vetzuren zijn de gene die je lichaam zelf niet aan kan maken.

En hier ook zitten er weer positieve eigenschappen aan verbonden! Vet geeft namelijk energie en is een belangrijke brandstof voor je lichaam. En onverzadigd vet verkleint weer de kan op hart- en vaatziekten en deze onverzadigde vetten zijn ook nog eens goed voor je cholesterol. Verder is vitamine D belangrijk voor je botten en voor het functioneren van de cellen in je lichaam. En als laatste, vitamine A is belangrijk voor de aanmaak van je huid, een goede werking van je ogen, voor de groei én voor de weerstand.

Zoals jullie zien dus een hele boel positieve eigenschappen! Probeer hier bij wel zo min mogelijk voor verzadigde vetten te kiezen. 

Vak 5, dranken:
Drinkvocht is nodig om de vochtbalans van het lichaam gezond te houden. Je lichaam heeft namelijk elke dag vocht nodig om vochtverliezen zoals urine en zweet, aan te vullen. Voldoende vocht is nodig voor het regelen van de lichaamstemperatuur en het vocht is ook nodig voor het transport van voedingsstoffen in bloed en het afvoeren van afvalstoffen met de urine. Verder helpt vocht nog bij de opname van voedingsstoffen in de darm.

Alle dranken tellen hier bij mee maar het beste is om te kiezen voor water, thee en koffie zonder suiker of melk. 



Alle informatie komt van het voedingscentrum af. De afbeeldingen komen van google.

En als laatste nog de mededeling over hoe mijn theorie examen vandaag ging. Slecht, ik had dit keer vijf te veel fout echt zo dom. Maar over twee weken probeer ik het nog een keer en hopelijk heb ik hem dan wel! Drie keer is scheepsrecht ;),



11 opmerkingen:

  1. Wat interessant om te leren, over twee weken gaat het lukken! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet eigenlijk ook maar eens beginnen met mijn eetpatroon te veranderen, ik heb gewoon nu nog geluk dat ik niks aankom haha :) Wat jammer van je examen, hopelijk lukt het de volgende keer!
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed artikel, ik vind het moeilijk om gezond te eten. Kan me niet zo goed inhouden.. X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed artikel. Ik ken de schijf van 5 wel, ik en hou me (zonder veel moeite) wel redelijk aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed artikel! Ben nu zo'n maand bezig met gezond eten en het voelt echt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe ook mijn best om goed te eten! Leuk artikel..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat je je eetpatroon aan het veranderen bent. Ik kan me herinneren dat ik in groep 6 mijn spreekbeurt eens over de schijf van vijf heb gehouden, hihi!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een superinteressant artikel!
    Liefs,
    xx

    BeantwoordenVerwijderen